Påbygging til generell studiekompetanse

Har du tatt yrkesfaglig utdanning og ønsker å studere videre? Påbygging til generell studiekompetanse gir deg mulighet til å søke høyere utdanning ved universiteter og høyskoler.

Gjennom å fullføre og bestå dette programmet oppnår du generell studiekompetanse. Du kan gjennomføre programmet etter at du har

• fullført og bestått Vg1 og Vg2 fra et yrkesfaglig utdanningsprogram eller
  • oppnådd yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev).

Hvorfor velge Kirkenes videregående skole?

Kirkenes videregående skole er skolen for deg som ønsker å være del av et skolemiljø med et bredt spekter av mennesker og muligheter. Her er det opp til 600 elever og 150 ansatte innen akademiske fag, bygg- og anleggsteknikk, teknikk og industriell produksjon, arbeidsmaskiner og anleggsmekanikk, elektro, frisør-blomster og interiør, restaurant- og matfag, helse- og oppvekstfag samt et aktivt OPUS og vår internasjonale IB-avdeling.

Søk skoleplass

Opplæring i samisk eller finsk?

Har du opplæring samisk/finsk som første eller andrespråk, vil årstimetallet i enkelte fag være endret. Læreplaner viser timetallet du skal ha.

Fag- og timefordeling

Veien videre

Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter. Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke før du velger fag. Du finner søknadsfrister og krav på samordnaopptak.no.